Problem med att ansluta till andra enheter
Hitta lösningar på olika problem som rör anslutning av dina hörapparater till telefoner och andra enheter. Om du har problem med anslutningen finns det flera saker du kan göra för att underlätta för dina enheter att ansluta till dina hörapparater.
Innan du börjar
Ladda ner Oticon Companion
Du behöver Oticon Companion för att parkoppla din Android-enhet med dina hörapparater.

Så löser du problem med anslutning
Återanslut via Bluetooth®-menyn.
För Android-enheter gäller att om anslutningen till en eller båda hörapparaterna bryts kan du försöka återansluta via Bluetooth-menyn på din enhet.
Gå till > Inställningar > Bluetooth.
Tryck på namnet på dina hörapparater i listan.
Stäng av och slå på Bluetooth.
Detta tvingar din telefon eller enhet att återansluta till dina hörapparater, vilket kan förbättra kvaliteten på anslutningen.
Starta om dina hörapparater.
När du startar om hörapparaterna försätts de i parkopplingsläge i ca tre minuter, vilket bör tvinga fram en återanslutning.
Starta om Oticon Companion
Stäng av appen på samma sätt som du normalt stänger av appar på telefonen och öppna den sedan igen.
Parkoppla dina hörapparater i Oticon Companion.
Med Android-enheter parkopplar du i Oticon Companion.
Öppna appen.
Gå till > Hörapparater > Parkoppla nya hörapparater > Ta bort tidigare parkoppling > Parkoppla nu.
Så undviker du problem med anslutning
Parkoppla dina hörapparater med en enhet i taget.
Om dina hörapparater är parkopplade med mer än en enhet kan det orsaka att kopplingen bryts, eftersom hörapparaterna har svårt att veta vilken enhet de ska ansluta till.
- Se till att hörapparaterna är anslutna till endast en mobil enhet i taget (t.ex. antingen din surfplatta eller din telefon)
Ta bort onödiga Bluetooth-enheter.
Om andra Bluetooth-enheter är parkopplade med din telefon eller enhet kan det störa anslutningen mellan hörapparaterna och telefonen. Vår rekommendation är att ha så få Bluetooth-enheter som möjligt parkopplade till telefonen.
Så parkopplar och raderar du parkopplingar mellan hörapparater och andra enheter
Säkerställ att du har senaste programuppdateringen i din telefon eller surfplatta.
Programuppdateringar förbättrar kontinuerligt anslutningsmöjligheterna samtidigt som de åtgärdar buggar och problem med telefonens programvara. Kontrollera att din telefon har den senaste programuppdateringen.
Gå till > Inställningar > Programuppdatering.
Om telefonen visar att det finns en tillgänglig uppdatering ska du installera den.
Rensa cacheminnet för Bluetooth.
Det förbättrar ofta telefonens möjlighet att ansluta till andra enheter, exempelvis dina hörapparater.
Tillvägagångssättet varierar beroende på telefonmodell.
Gå till Inställningar.
Gå till Appar eller Appar & Notiser.
Välj Dina appar eller Visa systemappar.
Gå till Bluetooth.
Tryck på Forcera stopp och sedan OK.
Tryck på Lagring.
Tryck på Rensa cache.
Öppna appen.
Parkoppla dina hörapparater med din enhet igen.
Så parkopplar och raderar du parkopplingar mellan hörapparater och andra enheter
Information om Android-telefoner med ASHA (Audio Streaming for Hearing Aids):
När Oticon hörapparater parkopplas med en Android med ASHA via appen blir direktstreaming också automatiskt tillgängligt. Det är det rekommenderade sättet att använda ASHA-funktionaliteten.
Använd inte Androids egen Bluetooth® för att ansluta hörapparaterna till enheten.