Stöd för ditt barns tal- och språkutveckling
Grunden för tal läggs tidigt i livet. Även om barn ännu inte har lärt sig att tala så lyssnar de hela tiden. Det är viktigt att ditt barn får tillgång till tal, språk och ljud från omgivningen.
Ljud stimulerar språkutvecklingen
Under de första fem månaderna lär sig barnet att skilja på de olika språkljuden, vilket uppmuntrar till joller. I slutet av jollerfasen kommer barnet att experimentera mer med hur det använder olika ord. Det börjar med enstaka ord, sedan kombinationer av två ord och till sist meningar.
För ett barn med hörselnedsättning krävs extra uppmärksamhet och stimulans för att främja tal- och språkutvecklingen. Det är också viktigt att barnet använder sina hörapparater så mycket som möjligt1.
Prata mycket
Ju mer tal och språk ditt barn exponeras för, desto bättre. Läs sagor, prata om dagliga aktiviteter och se till att de alltid är nära dig.
Blanda och upprepa
Använd olika ord och annan grammatik. Om ditt barn säger något, utveckla det eller upprepa det med korrekt grammatik. Använd intonation för att markera de ord du har ändrat.
Gör musik
Sjung sånger, läs rim och ramsor, lek sånglekar och skapa musik och ljud tillsammans med hjälp av instrument eller annat som finns tillgängligt.
Läs böcker
Låt barnet vara delaktigt med frågor och diskussioner när ni läser en bok tillsammans. Läs samma bok flera gånger.
Använd kroppsspråk och gester
Använd enkla gester med ord. Kom ihåg att använda ditt kroppsspråk.
Använd föremål
Använd föremål för att få igång samtal. Peka ut föremål och namnge dem.
Mer vägledning och tips om kommunikation
Läs mer om hur det är att ha ett barn med hörselnedsättning och få tips om kommunikationsvanor.
Stärk ditt barn
Barn i förskoleåldern utvecklar sina tal- och språkkunskaper genom att interagera med föräldrar, familjemedlemmar, pedagoger och vänner. De kan också lyssna på andra med intresse och själva dela med sig och med det lägga grunden till sina första vänskapsrelationer.
För att hjälpa ditt barn att utveckla sitt språk och sin sociala förmåga, hjälp dem att delta när de vill. Att stödja deras tal- och språkutveckling bidrar också till att utveckla sociala färdigheter och kommunikation. Ge dem möjlighet att hantera sina hörapparater och sitt behov av god kommunikation genom att ge dem ansvar som är anpassat till ålder och utveckling.
Ge ditt barn ansvar för sina hörapparater
Vid fyra års ålder har barn en mer utvecklad finmotorik och kan hantera små föremål. Låt ditt barn öva på att sätta i och ta ur insatserna under uppsikt.
Maximera oavsiktlig inlärning
Oavsiktlig inlärning inträffar när barn hör samtal som inte är riktade specifikt till dem. Det är ett mycket viktigt sätt för barn att lära sig. Barn med hörselnedsättning har dock en reducerad "lyssningsbubbla", vilket innebär att de inte kan höra samtal som pågår runt omkring dem på längre avstånd än några meter. Det innebär i sin tur att de kan sakna den tillgång till ljud som krävs för oavsiktlig inlärning. Storleken på ett barns lyssningsbubbla baseras på graden av hörselnedsättning och kan ökas med konsekvent, daglig användning av förstärkning.2
Lär ditt barn självförespråkande
Självförespråkande innebär att man säger vad man behöver och delar det med andra. Öva med ditt barn för att utveckla denna färdighet. Att låta andra veta när ditt barn hör dåligt och när hörapparaterna inte fungerar som de ska är viktigt. Ge ditt barn de kommunikationstips som behövs - du kan också dela ut dem till personal på förskola, skola eller fritids.
Utvecklad för att klara barns aktiva liv
Regelbunden användning av hörapparat är avgörande
För att hjälpa ditt barn att utvecklas och växa är det viktigt att de använder sina hörapparater så mycket som möjligt1. Det kan vara en utmaning om ditt barn inte tycker om att använda dem. Din audionom kan ge dig tips på hur du får barnet att behålla hörapparaterna på.
Välj tåliga hörapparater
Om ditt barn använder sina hörapparater frekvent kan det ibland innebära att hörapparaterna skadas under fysiska aktiviteter eller tappas bort när barnet är ute och utforskar världen. Kom ihåg att det är värt det - regelbunden användning av hörapparaterna säkerställer att ditt barns hjärna får bästa möjliga förutsättningar att utvecklas.
Referenser
- Walker, E. A., Holte, L., McCreery, R. W., Spratford, M., Page, T., & Moeller, M. P. (2015). The influence of hearing aid use on outcomes of children with mild hearing loss. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 58(5), 1611-1625.
- Karen L. Anderson, filosofie doktor, 2002