Hörseln är en viktig del av barnets utveckling
Små barns hjärnor lär sig ständigt om världen omkring dem. Ljud är en av de viktigaste informationskällorna för ditt barn under betydelsefulla utvecklingsfaser.
Hörseln är avgörande för tal- och språkutveckling
Hörseln gör det möjligt för oss att föra samtal, uttrycka behov och önskemål, få kontakt med andra - att upptäcka kraften i kommunikation. På så sätt utgör den en grund för den tidiga kontakten mellan ett nyfött barn och föräldrarna.
Spädbarn börjar utveckla språk från det ögonblick de föds. Långt innan de lär sig att prata lyssnar de hela tiden. Deras hjärnor lär sig att känna igen och förstå ljud. De lär sig sin mammas röst och vad specifika ljud i omgivningen betyder.
Tidig upptäckt är viktig
Om ett barn har hörselnedsättning ökar risken för försenad tal- och språkutveckling. Ju tidigare hörselnedsättningen upptäcks och behandlas, desto bättre är förutsättningarna för språkutvecklingen. Med dagens teknik kan barn få hörselhjälpmedel kort efter födseln.
Vad händer när ett barn har en hörselnedsättning?
- Miljö- och språkljud reduceras
- Endast delar av språkljuden når fram till hjärnan
- Hjärnan måste arbeta hårdare
- Talljuden kan vara förvrängda
- Buller skapar ett hinder för kommunikation
- Många svaga ljud kanske inte är hörbara, exempelvis fotsteg, avlägsna röster och ljud i naturen
- Det krävs mer ansträngning för att följa med i vad som sägs
Öka "lyssningsbubblan"
Hörseln omfattar förmågan att skilja mellan ljudstyrka och tonhöjd. Det innefattar också förmågan att höra ljud på avstånd. När du lyssnar på någon som inte är nära dig eller befinner sig i ett annat rum använder du din avståndshörsel. Det här avståndet eller hörselområdet kan beskrivas som en lyssningsbubbla1. Ett barn med hörselnedsättning har en mindre lyssningsbubbla än ett barn med normal hörsel.
Hörapparater ökar storleken på barnets lyssningsbubbla. Genom att använda hörapparat under alla vakna timmar kan barnen optimera sin hörsel, vilket är avgörande för barnets utveckling.
Loading component...
Loading component...
Loading component...
Loading component...
Referenser
1 Karen L. Anderson, PhD, 2002