Hjälp med Oticon
RemoteCare App

Med Oticon RemoteCare App kan du ha virtuella möten med din audionom för fjärrjustering av dina hörapparater.

På den här sidan får du hjälp med att förbereda ditt möte, felsökningstips och ta del av vanliga frågor. Du kan också ladda ner bruksanvisningen: 

Bruksanvisning för användning med iPhone och iPad

Bruksanvisning för användning med Android

 

video-about-oticon-remotecare

  • Systemkrav

    Parkoppla din iPhone eller iPad med din(a) hörapparat (er)*

    Installera appen

    Skapa ett konto

    *Gäller endast iPhone och iPad

    Gå till avsnitt

  • Checklista – Innan du börjar

    Viktigt att tänka på under ditt möte

    Påbörja ditt första möte

    Anslut din Android till dina hörapparater i appen**

    **Gäller endast Android

    Gå till avsnitt

  • Felsökning - vanliga frågor

    Vanliga frågor (FAQs)

    Gå till avsnitt

  • > Systemkrav - Vad behövs för Oticon RemoteCare App?

    • Se vilka hörapparater som är kompatibla

     

    • Se system- och programkrav för din iPhone, iPad eller Android. Se kompatibla enheter

     

    • Se till att du har en stadig internetanslutning (minst 1/1 Mbit / s) (fråga din leverantör)

     

    • Ett e-postkonto

     

    • Åtkomst till nedladdning av appar

     

     

    Ytterligare krav för Android: 

     

    • Aktivera Google Chrome

     

    • Strömsparläget ska vara avstängt

  • > Parkoppla din iPhone eller iPad med din(a) hörapparat (er)

    Om din iPhone eller iPad inte redan är parkopplad till din(a) hörapparat (er), följ dessa 5 steg:

     

    1: För iPhone och iPad: Gå till Inställningar > Allmänt > Åtkomst > Hjälpmedel > MFi hörapparater

     

    2: Se till att Bluetooth® är aktiverat (din iPhone eller iPad kommer nu söka efter hörapparater)

     

    3: Öppna och stäng hörapparaternas batterifack så att din iPhone eller iPad kan hitta dom.

     

    4: Välj dina hörapparater när dom är hittade.

     

     

    b2c-app-screen-pairing-your-iphone-step-4

     

    5: Bekräfta popup-meddelandet för Bluetooth-koppling genom att klicka på ´Parkoppla´. När detta gäller, upprepa för både V och H.

     

    b2c-app-screen-pairing-your-iphone-step-5-confirm

     

  • > Installera Oticon RemoteCare App för iPhone eller iPad

    1: Öppna App Store och leta upp Oticon RemoteCare.

     

    2: Klicka på ´Hämta´ på Oticon RemoteCare App.

     

    b2c-app-screens-download-app

     

    3: Installera appen.

     

    4: Öppna appen.

  • > Installera Oticon RemoteCare App för Android

    1: Öppna Google Play Store och leta upp Oticon RemoteCare.

     

     2: Klicka på ´Installera´ på Oticon RemoteCare App.

     

     

    remotecare_install-app-01_oti-topbar_android

    3: Följ instruktionerna på skärmen för att installera appen.

     

    4: Öppna appen.

  • > Skapa ett konto för iPhone eller iPad

    Din audionom kan hjälpa dig med att skapa ett konto. Om du trots allt behöver konfigurera ett konto, följ dessa 13 steg:

     

    1: Öppna appen.

     

     2: Tillåt åtkomst till din iPhones eller iPads kamera och mikrofon.

     

    b2c-app-screen-allow-camera 

     

    3: Välj `Skapa ett konto`.

     

    4: Ange din e-postadress och klicka på `FORTSÄTT´.

     

    b2c-app-screen-create-account

     

    5: Öppna din e-postbrevlåda.

     

    b2c-app-screen-verify-email

     

    6. Öppna e-postmeddelandet från Oticon. Klicka: ´Slutför skapande av ditt konto´.

     

    b2c-app-screen-email

     

    7. Skapa ett lösenord.

    Skapa ett lösenord enligt instruktionerna från appen. Du måste ange ditt lösenord varje gång du ansluter till RemoteCare.

     

    8. Bekräfta ditt lösenord genom att skriva in det igen i det andra fältet.

     

    9. Skapa ett ´Displaynamn´.

     

    10. Klicka på ´SKAPA´.

     

    11. Återvänd till Oticon RemoteCare app.

     

    12. Om detta alternativ finns, klicka på OK.

     

    13. Klicka på ´Logga in´.


     

  • > Skapa ett Android-konto

    Din audionom kan hjälpa dig med att skapa ett konto. Om du trots allt behöver konfigurera ett konto, följ dessa 13 steg:

     

    1: Öppna appen.

     

     2: Tillåt åtkomst till Lokalisering, kamera och mikrofon på din Android-enhet.

     

    remotecare_allow-remotecare_oti-topbar_android 

     

    3: Välj `SKAPA ETT KONTO`.

     

    remotecare_welcome-to-remotecare_oti-topbar_android

     

    4: Ange din e-postadress och klicka på `FORTSÄTT´.

     

    remotecare_create-account_oti-topbar_android

     

    5: Öppna din e-postbrevlåda.

     

    remotecare_verify-email-adress_oti-topbar_android

     

    6. Öppna e-postmeddelandet från Oticon. Klicka: ´Slutför skapande av ditt konto´.

     

    remotecare_welcome-to-oticon-remotecare_oti-topbar_android

     

    7. Skapa ett lösenord

    Skapa ett lösenord enligt instruktionerna från appen. Du måste ange ditt lösenord varje gång du ansluter till RemoteCare för fjärrmöten

     

    8. Bekräfta ditt lösenord genom att skriva in det igen i det andra fältet.

     

    9. Skapa ett ´Displaynamn´.

     

    10. Klicka på ´SKAPA´.

     

    11. Återvänd till Oticon RemoteCare app.

     

    12. Om detta alternativ finns, klicka på OK.

     

    13. Klicka på ´Logga in´.


     

  • > Checklista – Innan du börjar

    Du behöver:

     

    • Koppla din iPhone eller iPad till en strömkälla för att säkerställa att enheten är fulladdad.

     

    • Se till att Bluetooth-funktionen är aktiverad.

     

    • Se till att hörapparaternas batterier är fulladdade.

    Sätt i nya batterier.

    Om du använder uppladdningsbara batterier, se till att de är laddade. Förvara din laddare nära till hands.

    Obs: Dina hörapparater måste ha nya batterier eller vara fulladdade för att vara säker på att justeringen slutförs helt.

     

    • Se till att hörapparaten (om tillämpligt, både V och H) är ihopkopplade med iPhone eller iPad (efter omstart av hörapparaten har kopplats in / anslutningen aktiveras de närmaste 3 minuterna)

     

    • Kontrollera att du har en stabil internetanslutning (minst 1/1 Mbit / s).

     

     

    Ytterligare krav för Android:

     

    • Se till att du har tillåtit lokalisering, annars hörs inte hörapparaten

  • > Viktigt att tänka på under ditt möte

    Under mötet ska du undvika att göra följande:


    • Flytta din hörapparat längre än 5 meter från din iPhone, iPad eller Android-enhet

     

    • Stänga av din hörapparat (öppna batterifacket)

     

    • Stänga av Bluetooth® på din iPhone, iPad eller Android-enhet

     

    • Aktivera flygplansläget på din iPhone, iPad, Android-enhet eller hörapparat (lång tryckning)

     

    • Stänga av din iPhone, iPad eller Android-enhet

     

    • Växla mellan Wi-Fi och mobildata

     

    • Stänga av Oticon RemoteCare App eller växla till en annan app

     

    • Aktivera batterisparläget

  • > Starta ditt första möte iPhone eller iPad

    Starta om din iPhone eller iPad före mötet för bästa resultat. Följ sedan dessa 8 steg:

     


    1: Öppna Remote Care App på iPhone eller iPad och följ instruktionerna i appen.

     

    2: Om appen ber dig ihopkoppla din hörapparat med iPhone eller iPad, följ instruktionerna i appen.

     

    3: Logga in till mötet med din e-postadress och lösenord och klicka sedan på ´LOGGA IN´.

     

    4: Klicka på ´MITT MÖTE´.

     

    Personuppgifter och sekretess*

    Läs vårt sekretessuttalande. Klicka på 'Godkänn' för att aktivera tjänsterna i Oticon RemoteCare App.

    * Visas bara om tillämpligt

     

    b2c-app-screen-data-privacy

     

    5: Kolla batterierna.

    Sätt i nya batterier om batterierna i hörapparaten är gamla.

    Om du använder en uppladdningsbar hörapparat, se till att den är laddad. Ha laddaren inom räckhåll.

    Obs: Dina hörapparater måste ha nya batterier eller vara fulladdade för att vara säker på att justeringen slutförs helt.

     

    Klicka på ´JAG FÖRSTÅR´.

     

    b2c-app-screen-check-batteries

     

    6: Vänta tills appen ansluter till dina hörapparater.

     

    7: Klicka på "Inleda möte" för att komma in i det virtuella väntrummet och inleda ditt möte med din audionom.

     

    b2c-app-screen-wait-for-audiologist

     

    8: Klicka på "Inleda möte" för att komma in i det virtuella väntrummet och inleda mötet med din audionom.

     

    När din audionom ansluter till mötet kommer hen att visas på din skärm. Under mötet kan du slå på och stänga av din kamera, slå på och stänga av ditt ljud, samt skriva textmeddelanden till din audionom.

     

    När din audionom har upprättat en anslutning till din hörapparat, blir grafiken grön.

     

    b2c-app-screens-connected-successfully

     

    När din audionom skickar nya inställningar till din hörapparat, blir grafiken orange.

     

    b2c-app-screen-uploading

     

    När de nya inställningarna har sparats på din hörapparat, blir grafiken grön igen.

     

    b2c-app-screens-completed

     

    När du och din audionom är överens om att avsluta mötet, kommer din audionom starta om hörapparaten genom att stänga av och slå på den igen.

     

    Din audionom ska avsluta mötet och meddelandet ´Möte avslutat´ visas på skärmen. Du kan nu börja använda din hörapparat.

  • > Starta ditt första möte på Android-enhet

    Starta om din Android-enhet före mötet för bästa resultat. Följ sedan dessa 10 steg:

     


    1: Öppna Remote Care App på Android-enheten och följ instruktionerna i appen.

     

    2: Logga in till mötet med din e-postadress och lösenord och klicka sedan på ´LOGGA IN´.

     

    3: Klicka på ´MITT MÖTE´.

     

    Personuppgifter och sekretess*

    Läs vårt sekretessuttalande. Klicka på 'Godkänn' för att aktivera tjänsterna i Oticon RemoteCare App.

    * Visas bara om tillämpligt

     

    remotecare_data-and-privacy_oti-topbar_android

     

    4: Om appen ber dig parkoppla din hörapparat med Android-enheten, följ instruktionerna i appen.

     

    5: Kolla batterierna.

    Se till att hörapparatens batterier är nya.

    Om du använder en uppladdningsbar hörapparat, se till att den är laddad. Ha laddaren inom räckhåll.

    Obs: Dina hörapparater måste ha nya batterier eller vara fulladdade för att vara säker på att justeringen slutförs helt.

     

    Klicka på ´JAG FÖRSTÅR´.

     

    remotecare_check-batteries_oti-topbar_android

     

    6: Förbered dina hörapparater.

     

    remotecare_preparing-hearing-aids_oti-topbar_android

     

    7: När dina hörapparater upptäcks (både V och H om detta gäller), klicka på ´IHOPKOPPLA´.

     

    remotecare_available-hearing-aids_-oti-topbar_android

     

    8: Vänta tills appen ansluter till dina hörapparater.

     

    9: Klicka på "Inleda möte" för att komma in i det virtuella väntrummet och inleda ditt möte med din audionom.

     

    10: Vänta tills din audionom kommer in i det virtuella väntrummet och inled sedan mötet.

     

    remotecare_waiting-for-your-audiologist_oti-topbar_android

    När din audionom ansluter till mötet kommer hen att visas på din skärm.

    Under mötet kan du slå på och stänga av din kamera, slå på och stänga av ditt ljud, samt skriva textmeddelanden till din audionom.

    När din audionom har upprättat en anslutning till din hörapparat, blir grafiken grön.

     

    remote_assistance_smartphone_remotecare_audiologist-user_screenshot_angj_version_android

     

    När din audionom skickar nya inställningar till din hörapparat, blir grafiken orange.

     

    remote_assistance_smartphone_remotecare_applying_settings_android

     

    När de nya inställningarna har sparats på din hörapparat, blir grafiken grön igen.

     

    remote_assistance_smartphone_remotecare_settings_saved_android

     

    När du och din audionom är överens om att avsluta mötet, kommer din audionom starta om hörapparaten genom att stänga av och slå på den igen.

     

    Din audionom ska avsluta mötet och meddelandet ´Möte avslutat´ visas på skärmen. Du kan nu börja använda din hörapparat.

  • > Anslutningsproblem

    • Följ anvisningarna i appen.

     

    • Försök ansluta på nytt

     

    • Kontrollera din egen Internetanslutning

     

    • Om du inte kan återupprätta anslutningen ska du kontakta din audionom och boka ett nytt möte.

     

    Ytterligare krav för Android:

    • Kontrollera att Google Chrome är aktiverad på din Android-enhet.

  • > Appen känner inte igen hörapparaten

    • Se till att Bluetooth-funktionen är aktiverad.

     

    • Se till att nya batterier sitter i. Om du använder en uppladdningsbar hörapparat, se till att den är laddad. Obs: Dina hörapparater måste ha nya batterier eller vara fulladdade för att garantera att finjustering slutförts.

     

    • Se till att hörapparaten (om tillämpligt, både V och H) är ihopkopplade med iPhone, iPad eller Android-enhet (efter omstart av hörapparaten har kopplats in / anslutningen aktiveras de närmaste 3 minuterna)

     

    Ytterligare krav för Android:

    • Se till att du har gett ditt tillstånd till lokalisering, annars syns inte hörapparaten

  • > Jag kan bara se mig själv; ingen videoöverföring från min audionom

    • Låt din audionom veta att du inte kan se hen. Audionomen kommer att försöka uppdatera videoanslutningen.

     

    • Vänta en stund, vanligtvis återställs videoöverföringen automatiskt.

     

    • Kontrollera att din iPhone, iPad eller Android-enhet inte är inställd på batterisparläget

  • > Mötet avbröts plötsligt utan ömsesidig överenskommelse med min audionom

    Försök att ansluta till mötet igen eller ring din audionom.

  • > Hörapparaten slutar fungera efter en förlorad uppkoppling till min audionom under ett pågående möte

    Öppna Oticon RemoteCare App igen och gå till "Anslut dina hörapparater". Appen kommer kontrollera om din hörapparat fungerar. I vissa fall kan Oticon RemoteCare App gå till "återställningsläget" och uppdatera din hörapparat med de senaste inställningarna från din audionom. Följ anvisningarna i appen.


    Om inställningarna i din hörapparat inte kan återställas, följ dessa fyra steg:


    1: Se till att Bluetooth-funktionen är aktiverad.

     

    2: Säkerställ att hörapparaten har nya batterier Om din hörapparat är uppladdningsbar, se till att den är laddad.

     

    3: Se till att hörapparatens båda sidor (V och H) är ihopkopplade med telefonen

    Ihopkoppla din iPhone eller iPad med din(a) hörapparat (er)

     

    4: Öppna Oticon RemoteCare App igen och gå till "Anslut dina hörapparater". Appen kommer kontrollera om din hörapparat fungerar. I vissa fall kan Oticon RemoteCare App gå till "återställningsläget" och uppdatera ditt hörapparat med de senaste inställningarna från din audionom. Följ anvisningarna i appen.

     

    Om din hörapparats inställningar inte kan återställas efter att ovanstående anvisningar följts, kontakta din audionom.

     

    Hittade du inte informationen du söker?

    Gå till Vanliga frågor (FAQ)

  • > Vad gör jag om jag får ett telefonsamtal under mitt RemoteCare-möte?

    Vi rekommenderar att du inte svarar i telefon under ditt RemoteCare-möte.

     

  • > Vad händer om min Internetanslutning avbryts?

    Efter ett kort avbrott (under 30 sekunder) kommer appen automatiskt att återansluta till mötet.

     

    Efter ett längre avbrott (över 30 sekunder) måste du manuellt trycka på "Återansluta" i appen eller avsluta mötet.

  • > Under mitt möte lämnade jag appen och återvände sedan. Har detta någon inverkan?

    När din app är inaktiv upprätthålls anslutningen med din hörapparat. När du återvänder till appen kan du fortsätta ditt besök.

  • > Videoöverföringen är ostabil

    Detta beror troligtvis på en ostabil Internetuppkoppling. Försök återkoppla till mötet med en bättre Internetuppkoppling.