Spädbarn, småbarn och förskolebarn (0-4 år)

Lär dig mer om hörselnedsättning hos barn och hur du kan vara ett stöd i deras utveckling.

Stöd för ditt barns tal- och språkutveckling

Grunden för tal läggs tidigt i livet. Även om barn ännu inte har lärt sig att tala så lyssnar de hela tiden. Det är viktigt att ditt barn får tillgång till tal, språk och ljud från omgivningen.

Ljud stimulerar språkutvecklingen

Under de första fem månaderna lär sig barnet att skilja på de olika språkljuden, vilket uppmuntrar till joller. I slutet av jollerfasen kommer barnet att experimentera mer med hur det använder olika ord. Det börjar med enstaka ord, sedan kombinationer av två ord och till sist meningar.

För ett barn med hörselnedsättning krävs extra uppmärksamhet och stimulans för att främja tal- och språkutvecklingen. Det är också viktigt att barnet använder sina hörapparater så mycket som möjligt1.

Prata mycket

Ju mer tal och språk ditt barn exponeras för, desto bättre. Läs sagor, prata om dagliga aktiviteter och se till att de alltid är nära dig.

Blanda och upprepa

Använd olika ord och annan grammatik. Om ditt barn säger något, utveckla det eller upprepa det med korrekt grammatik. Använd intonation för att markera de ord du har ändrat.

Gör musik

Sjung sånger, läs rim och ramsor, lek sånglekar och skapa musik och ljud tillsammans med hjälp av instrument eller annat som finns tillgängligt.

Läs böcker

Låt barnet vara delaktigt med frågor och diskussioner när ni läser en bok tillsammans. Läs samma bok flera gånger.

Använd kroppsspråk och gester

Använd enkla gester med ord. Kom ihåg att använda ditt kroppsspråk.

Använd föremål

Använd föremål för att få igång samtal. Peka ut föremål och namnge dem.

Loading component...

Stärk ditt barn

Barn i förskoleåldern utvecklar sina tal- och språkkunskaper genom att interagera med föräldrar, familjemedlemmar, pedagoger och vänner. De kan också lyssna på andra med intresse och själva dela med sig och med det lägga grunden till sina första vänskapsrelationer.

För att hjälpa ditt barn att utveckla sitt språk och sin sociala förmåga, hjälp dem att delta när de vill. Att stödja deras tal- och språkutveckling bidrar också till att utveckla sociala färdigheter och kommunikation. Ge dem möjlighet att hantera sina hörapparater och sitt behov av god kommunikation genom att ge dem ansvar som är anpassat till ålder och utveckling.

Ge ditt barn ansvar för sina hörapparater

Vid fyra års ålder har barn en mer utvecklad finmotorik och kan hantera små föremål. Låt ditt barn öva på att sätta i och ta ur insatserna under uppsikt.

Loading component...

Loading component...

Loading component...

Loading component...

Loading component...

Loading component...

Referenser



  1. Walker, E. A., Holte, L., McCreery, R. W., Spratford, M., Page, T., & Moeller, M. P. (2015). The influence of hearing aid use on outcomes of children with mild hearing loss. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 58(5), 1611-1625.
  2. Karen L. Anderson, filosofie doktor, 2002

Loading component...